Apen en bloedzuigers - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Honore Schreurs - WaarBenJij.nu Apen en bloedzuigers - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Honore Schreurs - WaarBenJij.nu

Apen en bloedzuigers

Door: Honore

Blijf op de hoogte en volg Honore

07 Mei 2007 | Maleisië, Kuala Lumpur

En een jungle was het.. Na veel waninformatie hoe ik bij een bepaald koffiehuis moest komen waarvan ik de naam niet meer wist, ben ik vanaf de leuke stad Tawau waar ik een relaxt hotelnachtje had geboekt net op tijd aangekomen. Vanaf daar ging het 45 kilometer over een zandweg (gratis body massage zeiden ze) naar een dorpje waar we een boot naar de jungle lodge namen.. Erg aardige gasten werkten daar.. Om 4 uur smiddags begon het met een 2 uur durende rivercruise. Meteen zagen we al vele soorten apen langs de rivier. de longtail maqaque, een punkaap, waarvan ik de naam niet meer weet en de beroemde en alleen daar voorkomende proboscis monkey.. Dit is een aap die met 1 man in een kudde van vrouwen leeft en die man heeft een hele grote hangende neus en grote buik (vroeger noemde ze die de nederlandse aap, weet ook niet waarom...). Als je je mond opendoet dan doen de apen ook de mond open.. en het zijn jepperds van apen.. Erg grappig.. Verder neushoornvogels (hornbills), kingfishers en andere mooie vogels gezien.

Toen de avondwandeling, 2 zwarte schorpioenen uit een boom gehaald.. wilde hem ook op de hand nemen, maar hij was vandaag een beetje wild na 20 minuten met een stokje porren om hem uit de boom te krijgen.. dus maar niet, ze dragen toch een aardige portie gif bij zich.. Nog kikkers, nachtvogels etc gezien in de jungle, maar de bloedzuigers stalen toch de meeste aandacht.. Telkens de kleren checken en de bloedzuigers van de kleren halen voordat ze zich aan de huid vast konden zuigen.. Het waren mooie kleurige beesten van wel 10 cm lang en met een mond met een omtrek van 1 cm.. en die dingen hebben alleen een mond... Yak.... de eerste avond ben ik echter niet gebeten, net op tijd die beesten van kleren en uit laarzen kunnen halen..

Volgende dag om 5.45 uur gewekt voor morning cruise.. Meteen veel apen langs de kant, van heel dichtbij gezien.. Erg gaaf. ook weer de proboscis monkeys van dichterbij.. Helaas nog geen oerang oetangs.. Wel ook wilde varkens.. Prima cruise met leuk stel mensen, mn erg aardig chinees paartje (de jongen was eigenlijk amerikaan met philipijnse vader) waar ik mee in de kamer sliep en alles over china te weten ben gekomen... Om 8.30 ontbijt en dan de dagwandeling.. Ging met name over de medicinale en eetbare planten en af en toe werden wat kleinere diertjes aangewezen.. eindpunt was een oxbow meer, een meer dat vroeger deel uitmaakte van de rivier, maar de rivier opeens rechtdoor is gegaan, waardoor het meer afgesneden wordt.. Daar een tijd geroeid, en weer terug.. Deze keer heb ik niet alle bloedzuigers van me af kunnen schieten.. Ook de bloedzuigerlepel, op het laatste moment nog door paps en mams in de tas gedaan, heeft mij en de andere gasten veel plezier opgeleverd.. hij werkte prima en zonder was het zelfs met enige kracht moeilijk die dingen van je huid te krijgen.. Onder het lopen heb ik slechts de anderen hier mee plezier gegaan.. Ik moest tot thuis wachten.. Enkelen op mijn sokken, op de broek maar de pijn die ik de hele wandeling onder mijn riem en onderbroekband voelde was dus toch wat ik dacht.. een bloedzuiger had zich daar een hele tijd vastgezogen.. Erg moeilijk te verwijderen en hij had een vriendje bij zich in mijn onderbroek.. Het toilet was hiervoor te klein dus in mijn onderbroek naar buiten gelopen. Werd meteen de douche ingestuurd. mmm, moet toch gaan trainen dus.. Anyhows, na een tijd wroeten 6 van die dingen van huid en kleren gehaald.. Toen gaan douchen.. en ik werd gek, weer 3 bloedzuigers snel rond aan het krioelen.. Zaten zeker in mijn zakken die ik niet genoeg nagekeken had.. Echt niet relaxt.. Maar ja, na een uur was alles weg.. hoop ik...

Toen lekker geslapen gedurende een enorme bui.. Helaas was de regenperiode nog steeds niet afgelopen om 4: geen riviercruise.. de net aangekomen nederlandse meisjes waren daar niet erg blij mee, wilden geld terug.. Met namen het Iraanse Nederlands meisje heeft behoorlijke vertragingen opgeleverd door haar gezeur.. wat een onzin, maar ja, op vooreeld van mijn Chinese vrienden (megabeleefd en lief) ook maar gewoon getolereerd.. Lekker met de hele groep (9 mensen) gekaart en mijn fles Belvedere Wodka opgedronken.. Erg gezellig tot laat.. Ik heb de avondwandeling trouwens laten schieten.. Genoeg leeches voor 1 dag, plus je ziet toch geen apen.. snachts wel nog een soort stinkdier voor onze hut gezien.. Erg gaaf.. Ik ben dr helemaal naar toe gelopen, op risico dat als het diertje boos zou worden ik niet meer in onze kamer mocht slapen.. maar dat is niet gebeurd..

Volgende dag tijdens de rivercruise in de morgen wel weer veel apen gezien. en ook twee krokodillen.. Geen foto van kunnen nemen helaas, was te snel en water te vuil.. Al met al prima jungle experience..

Toen met de nederlandse meisjes (de surinaams/nederlandse was wel superaardig, de Iraanse ook wel als ze niet klaagde of informatie vroeg) naar Sepilok gegaan. Daar MOESTEN we wel oerang oetangs zien.. En die hebben we inderdaad gezien. Wat een geweldige beesten. Ook nog andere apen, een soort eekhoorn, en bij de parkeerplaats 2 grote boas. Deze waren in een ander dorp gevangen en werden aan ons getoond.. Altijd leuk. Gelukkig waren ze net gevoederd.. Want er was geen bescherming rondom ze.. Was echter niet bang.. Heb die dingen tam al om mijn nek gehad.. oh ja.. die waren tam.... maar ja..

Volgende dag naar Kota Kinbalu.. Daar het cultureel oogstfestival meegepikt: traditionele optredens en dansshows van enkele van de 250 traditionele stammen die SABAH telt(de provincie van Maleisie in Borneo waar ik was) gezien. Ook van de koppensnellers.. Werd in 2 shows betrokken: ze zochten naar toeristen en meestal was ik de enige blanke. En dat vinden ze nog meer tourist dan Japanners.. Vond het wel gezellig en had de dansen die ik mee mocht doen snel onder de knie.. Verder met de koppensnellers houten pijlen geschoten op een ballon, ook meteen raak, en een dansje waarbij je je voet kon verliezen gedaan.. ook cadeautjes gekregen als dank voor mijn participatie.. Een grootmoeder en moeder boden me nog een dochter aan en verder niet zo veel gebeurd.. Wel nog een tijd naar zaalvoetbal gekeken.. Blijft leuk, voetbal kijken..

Nu ben ik weer in Kuala Lumpur.. daar nog wat culturele en culinaire activiteiten doen en dan ga ik de 9de naar surabaya, waar ik opgehaald wordt door mijn baas.. Dan gaat er gevrijwilligd worden.. Geen idee wat ik precies moet gaan doen.. maar dat horen jullie vanzelf, zodra ik het weet... :)

liefs

  • 07 Mei 2007 - 10:22

    Niels:

    Het is weer een fijn verhaal geworden; mijn complimenten!

  • 07 Mei 2007 - 11:40

    Paul:

    Geweldig om die avonturen van jou te volgen. Veel plezier nog.

    groeten
    Paul

  • 07 Mei 2007 - 12:45

    Marita:

    Merci voor dit verslag vol afwisseling, hopelijk heb je van die bloedzuigers geen foto's geplaatst......brr.

  • 07 Mei 2007 - 14:47

    René:

    Wat een dierentuin, Artis is er niks bij.

  • 07 Mei 2007 - 18:30

    Ilona:

    He hallo,
    Wat een avontuur. Vooral met die bloedzuigers. Ik heb er hier al om moeten bibberen toen ik het las. Veel plezier nog.

    Kusje, Ilona.

  • 08 Mei 2007 - 07:24

    AndréVader Van Paul):

    Geweldig wat jij allemaal meemaakt. Heb genoten van het verhaal over de bloedzuigers en de mooie foto's

  • 08 Mei 2007 - 12:00

    Honore:

    WAAAW, wat een reacties!! moet eens vaker mijn best doen op iets beter te schrijven.. Of gewoon coole dingen mee te maken.. Ik verheug me iig weer op de next episode...

  • 09 Mei 2007 - 07:18

    Roel:

    Dat is duidelijk, Borneo is the place to be.

  • 11 Mei 2007 - 06:37

    Honore:

    wel een beetje jammer in maleisie dat bijna alle bossen bestaan uit precies in rechte lijnen geplaatste kokosnootbomen, exportproduct nummer 1 van maleisie.. gelukkig zijn er wat nationale parken, zoals in kinabatangan waar nog bijna primaire regenwouden staan.. en die zijn dan ook vol met dieren. Al heeft de neushoorn en de tijger het moeten opgeven omdat het oerwoud te klein is voor deze dieren, en hun ivoor te waardevol.. voor chinese medicijnen etc..

  • 11 Mei 2007 - 07:37

    Mo:

    Ha lieverd,

    Echt leuk om je verhalen te lezen en je op die manier te volgens.
    Have fun.

    Dikke kus
    Mo

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Maleisië, Kuala Lumpur

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

31 Juli 2007

Slot

19 Juli 2007

mooie balireis..

01 Juli 2007

goodbye again...Snif

27 Juni 2007

website indonesie

21 Juni 2007

mijn leven hiero
Honore

Actief sinds 26 Sept. 2006
Verslag gelezen: 162
Totaal aantal bezoekers 28857

Voorgaande reizen:

05 Oktober 2006 - 15 Augustus 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: