BULA!!!!!!! - Reisverslag uit Suva, Fiji van Honore Schreurs - WaarBenJij.nu BULA!!!!!!! - Reisverslag uit Suva, Fiji van Honore Schreurs - WaarBenJij.nu

BULA!!!!!!!

Door: Honore

Blijf op de hoogte en volg Honore

26 Maart 2007 | Fiji, Suva

Bula my friends,

Bula is hier de locale groet en wordt ook voor proost en vele andere aardigheden benut. Ik ben nu weer in Nadi.. het regent hier non stop, dus ben maar een tijd gaan internetten..

De aankomst op de eilanden was minder en er zijn een aantal dingen waar je je overheen moet zetten voordat je kunt gaan relaxen en genieten. Voor mij waren dit de volgende dingen:

1 zou in een burre slapen (een rieten hut) op het strand, werd een onpersoonlijke kamer 20 meter van het strand.
2 stikt van de muggen die de hele dag actief zijn: repellent moet altijd op om het aantal steken te vermijden
3 regenseizoen is erg aanwezig: erg vaak langdurende fikse regenperiodes.
4 teringduur in vergelijking met zuidamerika. een kamer voor je alleen is minimaal 40 euri (ipv 10 of 15 euri in ZA).. laatste was 50 euri. komt wel met alle maaltijden. ze moeten wel maaltijden aanbieden, er zijn geen restaurants op de eilanden.
5 was midden in een dorp, weinig rust dus, en ik wilde met name niets doen en zonder veel mensen, zeker geen toeristen.
6 de witte stranden waar ze het over hebben zijn net zo wit als schevingingen of zandvoort.

Ok, dus in de tegenvallende kamer de eerste 7 nachten. al meteen de eerste nacht advies ingewonnen voor het volgende eiland.. ik probeerde nog te wisselen naar burres die door de neef van de eigenaar van het resort op het WAYA eiland 300 meter verder waren, maar was niet mogelijk... mmmm. duidelijk dat de reisagent meer provisie kreeg voor deze plek... Jammere bijkomstigheid was dat ik ook nog een muis in mijn kamer had die aan mijn pas door Martin meegenomen drop had geknabbeld, aan mijn koekjes, zelfs aan mijn nederlandse mintsnoepjes, een gat in mijn door Sevrien gekochte lievelingsrugzak gegeten om aan koekjes te komen, en last but not least....... elke dag een groot gat in een gedragen onderbroek van mij at (heb dr 3 verloren).. Ik moet echt heerlijke winden laten volgens mij... De eigenaar zij ook dat het dom was om bovenstaande lekkernijen in mijn tas of op de grond te leggen, maar de devil mouse klom net zo makkelijk in ijzeren palen na een hele portie vergif...

ok, vergeten maar en genieten.. lukte wel met superaardige australiers, de enige andere gasten voor 3 dagen. ik ongeveer de hele dag en avond met hun gekaart. af en toe gesnorkeld, en een kleine wandeling gemaakt.. in andere woorden, erg veel gerelaxed.. en dat is wat ik wilde.. Verder waren we dus naast een dorp, en het was erg leuk te zien hoe de mensen daar met een man of 100 daar leven, bestaand uit 4 families, en meestal daar niet weggaan.. Het volgende dorp is een behoorlijke bootreis weg.. Klein beetje electriciteit tussen 6 en 8 als de generator aan is. Wij zaten naast een school, waar alle kinderen van het eiland buiten ons dorp (er waren 3 andere dorpen) op zondag heen gaan en vrijdag terug.. een kostschool dus voor een eiland.. ze zongen prachtig elke dag enkele malen. Alle fijians zingen veel en mooi.. met krachtige stem, 4 of 5 stemmig.. Ook in de kerk prachtige gezangen.. De mensen van fiji hebben de prijs gewonnen aardigste mensen van de wereld.. ik begrijp wel waarom... Supervriendelijk en relaxed allemaal.. Grappig ook dat de dorpsoudsten hadden besloten dat alle dorpelingen onder 30 jaar 1 jaar lang niet mochten roken (sigaretten of marihuana), alcohol drinken, cava drinken (later meer), etc omdat ze te lui waren geworden.. na kerst mag dit wel weer tot nader beslissing.. en dit werd goed gerespecteerd..

Nog een berg beklommen een dag om de eilanden om het waya eiland en de stranden vanuit de lucht te zien. Op deze tocht nog gevallen, was spannend.. kon me nog net aan een boom vasthouden en daarna omhoog trekken, anders was ik wat lager terecht gekomen... doorlopen, bij aankomst wonden verbinden en alles weer ok.. Nog 2 avonden met een engels meisje gekaart.. en toen omdat het niet goed ging naar de burres next door te gaan meteen naar Barefoot Island.. En dit is alles wat je mag hopen van een eiland in fiji.. prachtige burres op het strand, hangmat ervoor, je slaapt op sunrise of sunset strand, en het is 1 minuut lopen naar het andere strand; prachtig snorkelen met super koraal en prachtige vissen die ertussen zwemmen, geweldig personeel, heerlijk eten, en de mensen van het dorp dronken elke avond heel veel Cava, iets wat nog op mijn korte to do lijst stond voor fiji....

Cava is hier de nationale drank. Wordt altijd vers gemixt. Het is een soort wortel, cava wortel of zo.. dat wordt gemalen in een ijzeren vaas met een grote stok (ook gedaan op mijn laastste dag toen ik deel van de fam uitmaakte), en de gemalen cava wordt in een soort theedoek gedaan, door drinkwater gehaald, uitgevrongen, totdat er een soort modderwater overbleef. dit wordt dan in halve cocosnoten geserveerd. Je klapt een keer, zegt bula, drinkt de halve noot leeg, klapt 3 keer en dan de volgende... Nadat iedereen geweest is wordt door hun gezongen en gitaar gespeeld en na 10 minuten komt een nieuwe ronde.. De effecten van Cava is een beetjes zoals stoned worden, erg relaxed worden iig.. je tong wordt numb (gevoelloos) dus sommige mensen spreken wat moeilijker. En je wordt al relaxter na 10 cocoskommen. In ieder geval een erg sociale activiteit die de mensen op Barefoot Island ELKE dag doen... Ik dus ook 4 dagen.. En aangezien ik op het laatst al een ervaren Cavadrinker was kreeg ik standaard high tide (een volle kom) ipv low tide.. Heb in ieder geval de cava experience goed weggestreept!! :)

Ik zal ze erg missen, Milka (homosexuele kok), milika (enige vrouwelijke personeelslid), Jay (the chief) Semi Junior (dikke fijian die in San Francisco een football en rugby beurs had), ronnie (20 jarige activiteitenbegeleider), en alle anderen... Was superrelaxed, had dr nog wel een week willen blijven, relaxen, nadenken, etc.. was ideaal hier.. en ik was bepaald nog niet klaar.. Ach ja..

Morgenvroeg naar Nieuw Zeeland, vanavond nog een afspraak maar ik weet niet of ik op ga dagen. Ga zo weer de regen in... de straten zijn overstroomd, dus ik weet niet of de autos rijden.. ga er achter komen..

veel liefs..

Honore

  • 26 Maart 2007 - 20:49

    Marita:

    Ha, daar is ie en daar gaat ie weer!
    Nat en wel op naar Nieuw Zeeland.

    Ik heb me laten vertellen dat je daar de meest gevarieerde natuur ter wereld aan kunt treffen. Ben benieuwd of dat volgens jou ook klopt, Honoré. Ben even benieuwd naar de eventueel door jou daar ook te ervaren keerzijdes. Die zijn (in ieder geval om te lezen!) minstens zo boeiend als alle mooie momenten.




  • 27 Maart 2007 - 20:07

    Ingrid:

    Fotooooooooooooooooo`s waar blijven de fotooooooooooooooo`s???
    MAAK ONS JALOERS!
    x!

  • 03 April 2007 - 17:38

    M!:

    Oja...ik moest nog van Philip doorgeven dat je beter niet naar Fiji kunt gaan: te duur.... wellicht mosterd na de maaltijd..maar zo te zien heb je je vermaakt ;-)

    XXX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Fiji, Suva

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

31 Juli 2007

Slot

19 Juli 2007

mooie balireis..

01 Juli 2007

goodbye again...Snif

27 Juni 2007

website indonesie

21 Juni 2007

mijn leven hiero
Honore

Actief sinds 26 Sept. 2006
Verslag gelezen: 163
Totaal aantal bezoekers 28854

Voorgaande reizen:

05 Oktober 2006 - 15 Augustus 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: