Nen weekend uit mn leven - Reisverslag uit Trawas, Indonesië van Honore Schreurs - WaarBenJij.nu Nen weekend uit mn leven - Reisverslag uit Trawas, Indonesië van Honore Schreurs - WaarBenJij.nu

Nen weekend uit mn leven

Door: Honore

Blijf op de hoogte en volg Honore

20 Mei 2007 | Indonesië, Trawas

De eerste serieuze tussenopdracht zou deze zaterdag uitgevoerd worden.. Het bleken een groep Islamleraren op de middelbare school te zijn. Aardige mensen. Wilden allemaal wel met me praten, niet iedereen kon dat.. mijn indonesisch is nog niet goed genoeg.. en dat wordt het waarschijnlijk ook niet, houdt waarschijnlijk op als mijn lonely planet woordenboekje uit is, en daar zijn we bijna...

Ik moest ook meteen met hun meeeten. De gastheer (mijn baas John) niet. Maar prima. Lekker gegeten. Daarna ben ik wat gaan rusten nog.. toen ik buiten kwam was een vergadering net afgelopen en ik werd uitgenodigd naar het huis van de directeur te gaan. Dezelfde man (Chinese achtergrond) die dit dinsdag ook al aangaf. Een 8 persoons busje werd volgeladen. Eentje kon niet mee, maar ik moest mee iig.. Heb me de hele tijd afgevraagd waarom, maar toch altijd leuk om weer eens wat van het leven in de omgeving te zien. Ook weer een mooie hindu tempel, een afwisseling tegenover alle moskees. De chauffeur schakelde de hele weg niet, dacht een paar keer dat we de motor op zouden blazen.. ging te de hele tijd net goed.. Halverwege stapte de chinees uit, stapte op een motor (Chinese stijl, licht voorover gebogen, en ellebogen naar buiten.. ) en we reden achter hem aan.. Snapte er niets van. We kwamen bij zijn huis aan, nu snapte ik het.. Werden in kleine ontvangsruimte gezeteld, zij onderling gesproken voor kwartiertje, ik voor me uit gekeken, en toen weer een half uur terug met een donkerpaarse aardappel in de hand. De echte javaanse zoete aardappel. Ik maar geschild en opgegeten zoals de rest. Plakkerige paarse vingers waren het resultaat.. Maar ach ja, best te eten...

Toen de berg op, en ja hoor, dat kon niet in de twee... De auto stopte, de chauffeur zei dat hij het nooit zou halen, drie ouden van dagen stapte uit.. natuurlijk ik niet.. en hij trok gemakkelijk op. Hij reed wel 2 km door omdat het maar bergop bleef gaan. Dus we moesten lang wachten toen de leraren uitgeput aankwamen. Heb me kapot gelachen.. Wilde telkens voor hem schakelen, maar dat werkte niet.. Ook een keer eindelijk zijn knipperlicht uit willen zetten, maar dat was het licht.. (sturen zitten hier rechts..) Dus ok, kon hem ook niet helpen.. uiteindelijk toch aangekomen en ik moest weer met hun meeeten.. weer lekker, al had ik geen honger..

Een kwartier te vroeg (om een half uur te laat te eindigen) had ik mijn 1.5 uur durende presentatie als expert van het nederlandse onderwijssysteem. Nog last minute hulp gehad van ex basisschool lerares Marike, dus was best professioneel. Jaren, vakkenpakketen en omstandigheden van basis- en middelbare scholen (dacht zelf dat de kleuterschool, de MAVO en de LTS nog bestond, nee dus) onderwezen en over nieuw leren en lerarencondities gepraat. Best was reacties gekregen.. John vertaalde voor me. Toen hij uit aan het leggen was dat een bepaald systeem mogelijk was omdat alle nederlandse leerlingen onwijs leergierig en intelligent zijn meende hij dat de moeten illustreren door de presentatie af te breken en mij een indonesisch karaoke nummer te laten zingen dat ik zo knap in een aantal dagen geleerd had. Dit heb ik al vaker moeten doen als vrienden langs kwamen, maar gedurende een toch serieuze presentatie... ik kon het niet geloven.. Werd gelukkig wel hartelijk ontvangen, ze waren erg onder de indruk. Toen ik na mijn presentatie uitlegde dat ik geen idee had waarover ik had gezongen moesten ze erg lachen.. Met hun (en ook tijdens presentatie) nog een discussie gehad dat in Nederland niet vanwege geloof allemaal dingen bij wet verboden zijn.. Blijft lastig bij de Islam om dit te begrijpen...Ze houden niet echt van keuze van geloof, of staan iig achter de dingen die de Islam ze verbiedt.. Wat jij wilt, zeg ik dan..

Was goedgegaan, nog een kaarspelletje (dominee) gedaan met de bewakers en om 1 naar bed gegaan. Ik was van harte uitgenodigd de volgende dag om 6 uur sochtends mee te lopen naar de watervallen hier in de buurt, maar ik hoef nu ook niet overbeleefd te zijn vind ik.. Weer een redelijk slapeloze nacht door moskee en denken, en John kwam toch om 6 uur binnen om te vragen of ik niet mee wilden.. Negatief beantwoord na 3 uur slaap, waarschijnlijk zonder een lach op mijn gezicht... Om 9 opgestaan, ze waren al weg.. En ze wilden nog met me op de foto omdat ik hun grote vriend ben.. maar ja.. Weg, dus ik weer pitten. Beveiligingsman Hadi wekte me om 10 op.. ik moest eten...??? "later"! "Nee nu..."! Waarom snapte ik niet, maar heerlijke gebakken rijst en kip in hete rode saus gegeten, erg goed. En weer gaan slapen. Om 11 kwam hij nog eens binnen, of ik niet met hem alcohol wilde drinken.. "No!"

Om 3 opgestaan. Hadi had inmiddels ontslag genomen, omdat John hem geen 2 mln rupiahs wilde lenen om de vrouw waarvan hij houdt (prostituee) vrij te kopen bij haar moeder.. Moest een andere baan zoeken. Verder erachter gekomen dat het visum voor mij lastiger kan zijn dan verwacht (geen zorgen Robin, ik zorg dat ik gewoon een visum heb als jij komt), zijn er wat problemen met wat studenten, en of ik toch echt alsjeblieft 500 dollar kon lenen aan John. 1000 had ik al afgeslagen, de 500 ga ik maar doen, omdat ik zie hoezeer hij er van baalt geld te vragen. En betaald hij binnen 3 dagen terug heeft hij beloofd.. Als hij een rekening heeft kunnen openen. Al zijn geld is nu bevroren wegens visum aanvragen..

Tis nu savonds. Hadi is inmiddels terug. John had al gezegd dat zijn vriendin wel bij hem mag werken ook vanaf vanavond!!! (vond ik ongelofelijk, maar wel lief..). Ook dit is later ingetrokken.. mmmm Wat een weekend.. Ik ga maar eens karaoke zingen met de dronken hadi.. zou met hem naar de stad gaan, maar dat laat ik maar even zitten uit veiligheidsoverwegingen..

Overmorgen gaat het naar Jakarta voor 4 dagen, moet wellicht hem voorstellen op de Nederlandse ambassade en we hebben wat meer zaken. Overwegend wordt het echter toeristisch.. Ik zie wel of ik Jogjakarta nog haal.. anders houden we het op Trawas, Surabaya, Jakarta en Bali.. Dat zou betekenen dat ik bijvoorbeeld dadelijk toch naar noord Thailand ga om daar te kijken voordat in juli Robin komt.. Heb ik vandaag bedacht. Jullie horen het wel.

Xxx

Honore

  • 20 Mei 2007 - 15:04

    Roel:

    gaat John van jouw 500,- ook een nieuwe versnellingsbak kopen? Goed gebied hoor, je koopt een prostituee dus bij de moeder. Dan zie je dus op termijn je centen terug.

  • 20 Mei 2007 - 16:12

    Honore:

    yep,heerlijk.

  • 20 Mei 2007 - 19:13

    Joost:

    Schitterrond! Als ik mijn weekend even ruim samenvat, kan ik zeggen dat ik tot twee keer toe bij de Albert Heijn ben geweest en dat ik één keer bij een kassa stond waar de pinautomaat niet werkte, een probleem welke ik vrij gemakkelijk wist op te lossen door contant te betalen. Niet echt een weblog waardig of wel?

  • 21 Mei 2007 - 17:43

    Philip:

    Selamat Datang di Indonesia!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Trawas

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

31 Juli 2007

Slot

19 Juli 2007

mooie balireis..

01 Juli 2007

goodbye again...Snif

27 Juni 2007

website indonesie

21 Juni 2007

mijn leven hiero
Honore

Actief sinds 26 Sept. 2006
Verslag gelezen: 141
Totaal aantal bezoekers 28856

Voorgaande reizen:

05 Oktober 2006 - 15 Augustus 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: